רגע לפני ש-2022 מסתיימת: זה הזמן לבחון אפשרות של ניצול הפסדי ההון ולבצע תכנון מס
2022, שעומדת להסתיים, הייתה שנה של הפסדים למשקיעים בשוקי ההון.
האינפלציה המשתוללת, העלאות הריבית, המלחמה באוקראינה והשפעות הקורונה – הביאו לירידות בכל אפיקי ההשקעה המרכזיים. אבל יש גם חדשות טובות…
את ההפסדים שנרשמו בתיקים, אפשר לנצל בימים אלה, לטובת קיזוז תשלומי מס על רווחים עתידיים.
"ניהול נכון ומתוזמן היטב של תיק ההשקעות, בשנה של הפסדים משמעותיים, יכול לחסוך סכומים גדולים בתשלומי מס עתידיים", אומר אדיר מלכה סמנכ"ל בנצ'מרק שירותים פיננסיים, "מי שיבצע בתקופה הקרובה שורה של פעולות מתוכננות היטב בכל האספקטים, יוכל ליצור לעצמו מגן מס משמעותי לשנים הקרובות".
איך זה עובד?
"כדי שתהיה הכרה בהפסד, צריך לבצע מכירה של ההשקעות שערכן פחת. אפשר לבצע את זה בשתי דרכים.
הראשונה – מכירה רעיונית. כלומר, למכור את הנייר ולרכוש אותו שוב תוך זמן קצר בשער דומה.
כמובן שבמידה ובטווח הארוך יחזיק המשקיע בדיוק באותו נייר, אין שום ערך למכירה הרעיונית.
השניה – לבצע מכירה של הניירות שבהפסד (אלו שכבר יודעים שלא רוצים להמשיך להחזיק בהן בתמהיל הכללי) ולהשקיע מחדש את הסכומים באפיקי השקעה אחרים אחרות".
מה התועלת שאפשר להפיק מכך?
"ניקח לדוגמה לקוח שיש לו תיק נכסים פיננסיים של 5 מיליון שקלים.
נאמר שהוא הפסיד ב-2022 חצי מיליון שקל. אם נניח שבשנים בקרובות הוא ירוויח חצי מיליון שקל, ויתבקש לשלם עליהם 25% מס.
מדובר בחיסכון אפשרי, אחרי הקיזוז, של 125,000 שקל בתשלומי מס עתידיים. חשוב לציין שוב, אם הלקוח יחזיק בדיוק את אותם ניירות, אין ערך לפעולה כזאת, זאת משום שישלם מס רווחי הון גבוה יותר על השער ה'חדש'.
דוגמה טובה לתועלת שניתן להפיק מכך (בכפוף להתייעצות עם רואה החשבון ומתכנן פיננסי) היא למשקיעים שמתכוננים למכור דירה בשנים הקרובות.
רבים לא יודעים, אך יש אפשרות, במקרים מסוימים, לקיזוז מס השבח (רווחי ההון) ממכירת דירה – זו דוגמה מצוינת לערך שבתכנון מקדים והסתכלות הוליסטית על תיק הנכסים".
מה החסרונות/סיכון שבפעולה הזו?
"ראשית, צריך לזכור שלפעולת הקניה והמכירה יש עלויות. בתיק של 5 מיליון שקלים, זה יכול להתבטא בעלות של כמה עשרות אלפי שקלים.
שנית, הקיזוז תלוי ברווחים עתידיים. יש סיכון, אם כי הוא מאוד ולא סביר, שלא יהיה ניתן לממש את ההפסדים בתקופת הזמן הרלבנטית – 6 שנים"
מהו התהליך שיש לבצע?
"זה עניין מורכב. חשוב לעשות את התהליך הזה, בצורה מסודרת בליווי מלא של רואה חשבון/יועץ מס בתחום המיסוי ושל מתכנן פיננסי אשר ידע לעזור עם התאמת נקודת המבט הרחבה ותוכנית העבודה של הלקוח.
כל מקרה הוא לגופו ולא בהכרח יהיה נכון לכל משקיע לבצע מכירות בסוף שנת המס, השימוש בכלי הזה גם מחייב כמובן הגשת דוחות מסודרים לרשויות המס ולא כל משקיע מעוניין בכך.
כמו כן, חשוב להדגיש, שאם בוחרים במכירה רעיונית, כדאי מאוד להיעזר באיש מקצוע ולא מומלץ לנסות לבצע לבד מכירה וקניה מיידית של נייר באותו שער, שכן זה לא עניין פשוט.
אנחנו מציעים ללקוחות שלנו את שירותי מחלקת המיסוי של החברה, כחלק מהנוהל השנתי שלנו, ומבצעים סימולציה כדי לבדוק אם זה כדאי ומשתלם ללקוחות.
השנה, בגלל ההפסדים המשמעותיים ברוב התיקים, זה חשוב במיוחד ויש הרבה מאוד אנשים שיכולים ליהנות משימוש בכלי הזה.
כדאי לבצע את זה בהקדם, כי חשוב לבצע את הפעולות לפני תום שנת המס".
*תוכן זה מונגש כמידע, אין באמור לשמש כייעוץ מס אישי, מומלץ לכל אדם להתייעץ בצורה פרטנית עם רואה חשבון/יועץ מס מורשה.
