הירידות החדות בבורסות בחודשים האחרונים, פגעו בשווי של חברות הייטק רבות. אחרי כמה שנים של שגשוג חסר תקדים, נאלצות חברות רבות – ועשרות אלפי עובדים – להתמודד עם מציאות חדשה. עם זאת, גם בזמנים קשים, ולעתים דווקא בהם, חשוב לבצע תכנון פיננסי מושכל, כדי לנצל הזדמנויות.
הזדמנות שכזו, יכולה להיות טמונה, גם בתקופה של ירידות בשווקים – בגזרת האופציות. אדיר מלכה, סמנכ"ל בנצ'מרק פיננסים, מסביר: "בשנים האחרונות הונפקו בישראל עשרות חברות הייטק. החברות האלו העניקו לעובדים רבים אופציות RSU. בניגוד לאופציות שמוענקות בחברה פרטית, שהשווי שלהן יכול להיות גם אפס, לאופציות הללו תמיד יש ערך מסוים".
על ערך המניה, העובדים לא יכולים כמובן להשפיע – אז מה חשוב להם לדעת בכל מה שנוגע לאופציות?
"עובדים רבים שאנחנו פוגשים, לא מודעים מספיק, או בכלל, למורכבות של תחום מיסוי האופציות הללו. בדרך כלל, הסכמי האופציות קובעים שבכל רבעון מבשיל חלק מהאופציות שניתנו, ואותן אפשר למשוך. לפי 'תקנת מס 102' בשנתיים הראשונות, המס שיחול על המשיכה יחושב בהתאם למס השולי ואצל עובדי ההייטק הוא בד"כ בשיעור גבוה מאוד, ולעתים גם מקסימלי, סביב 50%. לעומת זאת, לאחר שנתיים, מס על המשיכה מחושב כמס רווחי הון, שעומד כיום על 25%. אם ניקח לדוגמה עובד שקיבל 100 אופציות במחיר של 10 שקלים, שהפכו ל-15,000 בעקבות עליות בבורסה. אם הוא מכר לפני תום השנתיים, המס שלו יהיה כנראה 50% מ-14,000, כלומר 7,000 שקל על הרווח, ועוד 50% מס על 1,000 השקלים שקיבל בהתחלה. אם לעומת זאת, הוא ימשוך את הסכום לאחר השנתיים הללו, המס שלו על הרווחים יהיה רק 3,500 שקל, פלוס 50% על 1,000 השקלים שקיבל".
מה אתם מייעצים בד"כ ללקוחות עם אופציות כאלה שמגיעים אליכם לתכנון פיננסי?
"חשוב להבין שזה נושא מורכב – מכיוון שגם אם עברו שנתיים, עדיין יש לא מעט שיקולים שכדאי לקחת בחשבון, כדי שתכנון המס יהיה הטוב ביותר האפשרי. חשוב לקחת בחשבון למשל את הסטטוס האישי – האם הוא/היא לקראת פרישה? מתכננים רילוקיישן? עומדים להפחית את אחוזי המשרה? יש מקרים רבים שבהם כדאי לשקול לדחות את מימוש האופציות, כדי להפחית את המס.
בנוסף, יכולים להיות מקרים שבהם כדאי לנצל הפסדים, כלומר מקרה שבו שווי האופציות שניתנו ירד מתחת לזה שהוענק במקור, בגלל הירידות בבורסות. אם לדוגמה יש רווחים מחויבים במס ממקור אחר, כמו מכירת נדל"ן, אפשר לבצע מכירה רעיונית ולהשתמש בהפסד לקיזוז המס הכללי. כמובן שמעבר להיבטי המס, הדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא להבין את תמונת הנכסים והצרכים הכללית של המשקיע – לפעמים נעדיף לשלם מס גבוה יותר על מנת שלא ייווצר מצב של חשיפת יתר לנכס מסוים.
כאשר מגיעים אלינו לקוחות עם אופציות RSU, בשלב הראשוני אנחנו מבצעים מיפוי מלא שלהן, ושל שאר הנכסים הפיננסים, ולאחר מכן, במידת הצורך, מבצעים בעזרת רואה החשבון שלנו, מול הרשויות, את הפעולות הנדרשות, כדי למקסם את כל האפשרויות ולהגדיל בשורה התחתונה את הסכומים שיישארו אצל הלקוחות בסופו של דבר. המפתח להצלחה הוא נקודת המבט הרחבה והטיפול של גוף אחד שאמון על כלל ההיבטים הפיננסיים. רק כך ניתן להגיע לסנכרון מלא ולתוצאות הטובות ביותר".
"האמור מובא כמידע כללי. הכותב אינו יועץ מס/רו"ח אין באמור להוות ייעוץ מס ליחיד או לרבים בצורה כלשהי. כדי לקבל תכנון מס או המלצות הנוגעות בדבר , מומלץ לכל אדם לבצע תכנון ובדיקה אישית מול רו"ח ויועץ מס".
