מגזין פיננסי

אינפלציה ממריאה – האם תיקון 190 עדיין משתלם?

האינפלציה ממריאה – האם תיקון 190 עדיין משתלם?

בחודשים האחרונים, חלים שינויים דרמטיים במצב הכלכלה העולמית. האינפלציה בארה"ב ממריאה לשיאים שלא נראו עשרות שנים, וגם באירופה ובישראל – היא מזנקת. הבנקים המרכזיים, בתגובה, מעלים בחדות את הריבית. הבורסות מצידן, מגיבות בירידות חדות.

השינויים הללו משפיעים, מטבע הדברים, גם על תיק ההשקעות של הציבור. חלק מהשינויים עלול לחמוק מתחת לרדאר – כך למשל, בכל הקשור לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה.

"תיקון 190 נכנס לתוקף בשנת 2012. הוא מאפשר להפקיד החל מגיל 60 חסכונות לקופת גמל – ומעניק הטבה ייחודית. כאשר מושכים את הכסף בצורה הונית, כלומר את הסכום כולו, מקבלים הטבת מס ייחודית – ותשלום המס הוא 15% נומינלי, במקום תשלום של 25% מס ריאלי, כמקובל ברווחי הון", מסביר אדיר מלכה, סמנכ"ל כספים בבנצ'מרק שירותים פיננסים, "כלומר – בעת משיכה משלמים לפי חישוב שנעשה בסוף כל שנה בשיעור של 15% ללא ניכוי האינפלציה השנתית".

כל עוד האינפלציה הייתה נמוכה, להטבת המס הזו, הייתה במקרים רבים משמעות גדולה שהייתה יכולה להסתכם בסכומים גדולים. מסיבה זו, אומר מלכה, אנשים רבים בחרו לחסוך תחת התיקון הזה. ואולם, כעת, כשהאינפלציה ממריאה, התועלת שבו הולכת ונשחקת.

"אנחנו נתקלים בתיקים רבים של לקוחות אשר מגיעים אלינו לתכנון פיננסי, מקרים שבהם חלק גדול מאוד מהחיסכון הושקע תחת תיקון 190, מתוך הנחה שהטבת המס שגלומה בו תשתלם. אבל המציאות משתנה – וזה אומר שצריך לבחון את ההנחות הנ"ל מחדש. ככל שהתשואות בתיקים יורדות, וזה מה שקורה כרגע, והאינפלציה עולה, דווקא תשלום המיסוי הריאלי הופך להיות כדאי יותר ויותר", מסביר מלכה.

אז מה ההמלצה שלכם כרגע?

"כמובן שבזמן שהשווקים יורדים המיסוי פחות חשוב לכולנו. יחד עם זאת כולנו מבינים שאחרי ירידות יגיעו עליות, לדעתי – יש כאן לקח חשוב ללמוד, שנכון תמיד. בלתי אפשרי לצפות את  העתיד ואלו שינויים מאקרו כלכליים יתרחשו ומתי. ולכן, תכנון השקעות, צריך להתבצע תוך פיזור וניהול סיכונים. ושוב, לצערי אנחנו נתקלים במקרים רבים מדי של משקיעים ש"שמו את כל הביצים בסלסלה אחת" של מיסוי נומינלי והטבת 190, בין אם ישירות או דרך איש מקצוע שכיוון אותם בצורה לא נכונה. 

ביחס למי שכבר הפקיד סכומים משמעותיים תחת תיקון 190, חשוב להבין ששינוי במצב, מצריך משיכה ותשלום מס. האם זה כדאי, משתלם ונחוץ? צריך לבחון את התיק באופן כולל, ולחשוב מה לעשות בכלל האפיקים השונים, בהתאם לשינויים בנסיבות ולצרכים האישיים של המשקיע".

כדי להבין יותר טוב את הנושא ניתן להשתמש בגרף הבא להמחשה:

האינפלציה ממריאה – האם תיקון 190 עדיין משתלם?

מכאן ניתן ללמוד כי ככל והמדד והתשואה מתקרבים אחד לשני (מצב בו האינפלציה עולה והתשואות נמוכות יותר), נעדיף בטווח הקצר את שיטת המיסוי הריאלית.

ככל והתשואה גבוהה מהאינפלציה, נעדיף את המיסוי הנומינלי.

העצה שלנו עבור המשקיעים: הכינו תכנית סדורה ומגוונת מבעוד מועד, כזאת שמתאימה לצרכים למטרות וליכולות שלכם, יחד עם המתכנן הפיננסי שלכם.

פגישת היכרות
close slider
ספר שירותים פיננסים

מעוניינים בתכנון וליווי פיננסי?

השאר פרטים וקבע פגישה

מעוניינים לקבוע פגישה? אנו נשמח לתאם מולכם פגישת ייעוץ והכוונה ראשונית, כמובן שהפגישה ללא התחייבות מצדכם. השאירו את הפרטים בטופס למטה או חייגו אלינו ל: 09-8810075

דילוג לתוכן