כלכלנים רבים, בכירים בחברות ההייטק, התקשורת וכמובן הפוליטיקאים – מרבים להתייחס באחרונה להשפעות הכלכליות האפשריות של התוכניות המשפטיות של הממשלה החדשה. מדוע מביעים רבים חשש? האם הוא מוצדק? מה כדאי לכל אחד ואחת לעשות כרגע?
"כשמדברים על ההשפעות הכלכליות – הנושא המרכזי שמתייחסים אליו רבים הוא דירוג האשראי של המדינה", אומרת עדי רויס, סמנכ"ל, מתכננת פיננסית ומשווקת השקעות בבנצ'מרק שירותים פיננסיים, "אם נפשט את הנושא – החשש הוא שסוכנויות דירוג בינלאומיות ישנו את הסטטוס של ישראל כך שישקף סיכון גדול יותר ליכולתה העתידית להחזיר חובות – וזה ייקר את עלויות המימון של המדינה בעולם. בשורה התחתונה זה מגדיל את ההוצאות שלה, ואז היא עשויה להעלות מיסים, לקצץ בהוצאות או להגדיל את החוב העתידי שנצטרך להחזיר – וכל זה עלול לפגוע ברמת החיים".
השפעה נוספת, שרבים מזכירים אותה, עשויה להיות הוצאת כספים משמעותית מישראל לחו"ל והפחתה בהשקעות שנכנסות. "אם הסכומים יהיו גדולים, זה יכול לתרום להיחלשות השקל – ובכך בעקיפין לתרום לאינפלציה, וללחצים על בנק ישראל לשמור על ריבית גבוהה שמשפיעה כמובן על כולנו", אומרת רויס.
עד כמה הסיכונים האלה מיידיים וממשיים? "ישראל כרגע היא כלכלה חזקה וקשה לדמיין דרמה עצומה שמתרחשת ברגע. גם הורדת דירוג אשראי זה לא עניין דרמטי בטווח הקצר. את ההשפעות העתידיות קשה לכמת, וכמובן שתמיד יכול להתרחש 'ברבור שחור', כלומר אירוע שאנחנו לא חוזים אותו", אומרת רויס.
אז מה ההמלצה שלכם ללקוחות כרגע?
"הסוד, היה ונשאר, בתכנון פיננסי שלוקח בחשבון את כל הסיכונים האפשריים, מפזר את ההשקעות ומתאים אותן לצורך האישי של כל אחד ואחת", אומר שוקרון, "צריך לזכור שישראל תמיד סובלת מחשש לאי יציבות, בעיקר מסיבות ביטחוניות – ולכן אנחנו ממליצים תמיד להיות חשופים לחו"ל בצורה משמעותית ולייצר גם איזונים בחשיפה לשקל. מי שמבצע תכנון פיננסי מסודר, ומקפיד לעדכן אותו אחת לתקופה, יכול לבצע שינויים והתאמות בקלות. אם החשש לאי יציבות בישראל גדל, זה די פשוט לבצע התאמות בתוכנית שנבנתה נכון מראש.
לדוגמה, יש לנו לקוחות אמידים, עם הון משמעותי, שמבקשים כעת לפתוח חשבונות בבנקים זרים או להעביר כספים מישראל לחשבונות קיימים. זה כמובן לא מתאים לכל אחד, וגם לא פשוט לעשות את זה לבד, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה בעזרת הניסיון והקשרים שלנו".
ומה לגבי חוסך רגיל, שכספו נמצא בתוכניות פנסיה/קופות גמל/קרנות השתלמות סטנדרטיות?
"צריך לדעת ולהכיר את המסלולים שבהם אתה מושקע, ולהבין מה קורה בהם. מומלץ כמובן להיעזר במומחה מקצועי שמכיר את הנושאים האלה. לאחר מכן, אפשר לבצע, בהתאם לצורך, התאמות. גם למוסדיים יש מסלולים שמוטים יותר לחו"ל וצמודים לדולר. אוסיף שלדעתנו, היתרון היחידי של המוסדיים הוא בהשקעה בחברות בישראל מאחר שיש להם נגישות טובה למידע ולניתוח שלהן. בכל מה שקשור לחו"ל, אין להם שום יתרון ומומלץ בד"כ לבחור במסלולים פשוטים צמודים למדדים".
